ESG a HR-ben – Miért fontos a fenntarthatóság a vállalatok számára?
Míg korábban főként a pénzügyi teljesítmény és az üzleti eredmények alapján értékelték a vállalatokat, ma már a fenntarthatósági elkötelezettségek is fontos szempontot jelentenek, amit az ESG törvény is szabályoz. De vajon miért éri meg a cégeknek komolyan foglalkozni a fenntarthatósággal, és hol jelenik meg az ESG a HR-ben?
Többek között ezeket a kérdéseket is megválaszolta a 20. HR Terasz adásban Fata László moderálásban:
- Márta Irén – BCSDH, ügyvezető igazgató
- Varga Anna – Bay Zoltán Kutatóközpont, HR vezető
- Urbán Anita – Güntner, HR igazgató
Mit jelent pontosan az ESG?
Az ESG az angol Environmental (környezeti), a Social (társadalmi) és a Goverment (irányítási) szavak rövidítése, és az említett három területet jelöli. Ennek a kritériumrendszernek a célja, hogy segítse és szabályozza a vállalatok hosszú távú fenntarthatóságát, társadalmi és környezeti hatását.
Márta Irén az ESG-t úgy fogalmazta meg:
„Az ESG azt jelenti, hogy egy cégnek a teljesítményét nem csak a gazdasági eredményeiben mérjük, hanem mérjük a környezetre gyakorolt hatásait, a társadalomra gyakorolt hatásait, és azt is mérjük, hogy ezt a profitot mennyire felelős vállalatirányítási módon érte el. Tehát tulajdonképpen ez az ESG.”
Majd Irén azt is kifejtette, hogy jelenleg kikre vonatkozik és később még mely vállalkozásoknak lesz kötelező az ESG jelentés.
Urbán Anita elmondta, hogy az ESG jelentés körülbelül olyan lesz, mint egy könyvvizsgálói audit.
Az is nagyon fontos – amit az adás vendégeitől megtudhattunk – hogy az S (social- társadalmi) láb, az kifejezetten egy olyan terület, ami elsősorban a HR-hez tartozik. De ahogy Varga Anna fogalmazott:
„…nem csak az S lábánál, hanem az összes többinél is ott van a HR. Hiszen ők a kapocs az emberekkel, ők látják, hogy ezek a fenntarthatósági törekvések mennyire férnek össze mondjuk a céges kultúrával. Hol van ellenállás az emberekben, hol nem értik, hol nem ment át az üzenet, mert ők azok, akik igazából a fenntarthatósági törekvéseknek a motorjai tudnak lenni.”
Hol jelenik meg az ESG a HR-ben?
A fenntarthatóság, vagyis az ESG a HR-ben minden területet érint, hiszen ezek a szempontok megjelenhetnek:
- a toborzásban és munkaerőmegtartásban
- a munkavállalói jólétben
- a képzésben és fejlődésben
- a munkahelyi kultúrában és vállalati értékekben.
Varga Anna szerint kérdezzük meg, vonjuk be a kollégákat a történésekbe, és nemcsak az S tekintetében, hanem a fenntarthatóság többi lábánál is. Beszéljük meg velük a problémákat, nehézségeket, amiket fentről nem feltétlenül veszünk észre, de ők látják minden nap, és van rá ötletük, csupán csak esélyt kell nekik adni, hogy ezeket elmondják. Ezáltal megbecsülve érzik magukat és jobban kapcsolódnak a céghez is.
Márta Irén szerint is nagyon fontos, hogy az S láb, az elsősorban a munkatársakról kell, hogy szóljon, hogy mennyire bánik felelősen velük a cég. Pl. Mennyi fordít képzésekre? Milyen rugalmas munkavégzési formákat biztosít a különböző élethelyzetben lévő dolgozóknak?
De Irén egy ajánlást is ismertetett, hogy mit tehetnek a cégek annak érdekében, hogy az S láb területén, a fenntarthatósági törekvéseikkel hozzájáruljanak a hihetetlen nagy társadalmi egyenlőtlenségek megoldásához.
Miért éri meg a vállalatoknak az ESG-vel foglalkozni?
Varga Anna ezt egy tanulmány alapján válaszolta meg, amely azt mutatta ki, hogy azok a cégek, akik elmélyülten foglalkoznak a fenntarthatósággal, és kifejezetten az S lábával, ők sokkal jobban teljesítenek pénzügyileg, alacsonyabb a fluktuációjuk az átlagnál, sőt a munkavállalóik is elégedettebbek. Tehát ezek olyan mérhető, számszerűsíthető érdekei a cégnek, ami miatt felelőtlenség lenne nem foglalkozni vele.
Urbán Anita ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az ESG a HR-ben azért nagyon fontos, mert:
„…a fiataloknál azért mi egyértelműen azt látjuk, hogy aki jelentkezik hozzánk, például megkérdezi, hogy milyen tevékenységeket végzünk már a fenntarthatóság területén, ami nekem nagyon szimpatikus.”
Tehát a fenntarthatóság már ennyire konkrétan jelen van a munkavállalók, sőt a fiatal generáció tudatában is, és ez fontos a számukra.
Ezt Márta Irén is megerősítette, hogy azon túlmenően, hogy a fiataloknál az elkötelezettségben sokat jelent a fenntarthatóság, ugyanolyan fontos a jelenlegi munkatársak megtartásában is.
„…nem mindegy, hogy a cégnél dolgozók azért dolgoznak csak ott, mert pénzt keresnek, hanem azért is, mert hisznek abban, amit a cég csinál, és nyugodtan tudnak afelől lenni, hogy a cég felelősen működik…”
Továbbá Irén szerint azért is éri meg az ESG-vel foglalkozni, mert mindez egészen egyszerűen növeli a vállalatok részvény értékét, versenyelőnyt ad, illetve reziliensebbek, alkalmazkodóképesebbek lesznek, és sokkal könnyebben és jobban túlélnek azok a cégek, akiknek a fenntarthatóság átszővi a működésüket.
Itt azonban nem állt meg a beszélgetés, mert szó esett arról is, hogy vannak-e különbségek gyártó és szolgáltató cég között az ESG területén, valamint, hogy milyen kihívásai vannak az ESG-nek. Olyan értékes gondolatok hangoztak el az adásban, ami miatt mindenképp megéri visszanézni a tudástárunkban itt.