Generációk együttműködésének problémái és megoldásuk a munkahelyen

Generációk együttműködésének problémái és megoldásuk a munkahelyen

nov 25, 2024 | Adásban

Az irodákban és gyárakban egyszerre dolgozhatnak a tapasztalt Baby Boomerek, a pragmatikus X generáció, a digitális bennszülött Y-ok, és az ambiciózus Z generáció tagjai. Ez a generációs keveredés hatalmas lehetőségeket rejt magában, de ugyanilyen mértékben kihívásokkal is járhat.

Hogyan alakítható ki egy olyan munkahelyi környezet, ahol a generációk közötti különbségek nem gátat, hanem hidat képeznek? Hiszen az eltérő kommunikációs stílusok, a munkamorál, a technológiai affinitás vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyáról alkotott elképzelések mind-mind feszültségek forrásai lehetnek. Hogyan oldhatóak meg ezek az ellentétek úgy, hogy a csapat valóban együttműködő legyen?

A HR Terasz több generációs csapatokról szóló adásában ezen kérdéseket is alaposan megtárgyalta Fata László (moderátor) a vendégeivel: Szabó Mariannával, a Gallup cégcsoport HR igazgatójával, és Lázár Kornéllal, a Stadler szolnoki gyárának HR igazgatójával.

Mit mondtak ők? Hogyan vélekednek a generációk együttműködéséről valós tapasztalatok alapján?

Problémák, melyek a különböző generációk között felmerülnek

Amikor különböző generációk találkoznak egy csapatban, gyakran éles különbségek ütközhetnek ki a munkához való hozzáállásban, a kommunikációs szokásokban és a technológia használatában.

Azonban Szabó Marianna szerint a problémák igazából a nyitottság hiányából erednek.

„Tehát, hogy az a kolléga, aki nem nyitott a másiknak az elfogadására, és nem lehet kimozdítani ebből, tehát nem nyitott arra sem, hogy egy kicsit másképp gondolkozzon,…megvannak az elvei, amiből nem lehet kimozdítani, akkor szerintem ebből lehet konfliktushelyzet.”

Marianna azt is elmondta, hogy ő nagyon szeret fiatal generációval együtt dolgozni, mert hozzák azt a fajta nyitottságot és tudást, amire szükség van, viszont ha valaki érzi magában ennek a nyitottságnak a hiányát, és nem úgy fogja fel, hogy „De jó, hogy valaki megmutatja, amit én nem tudok”, hanem úgy, hogy „Én elveszítem emiatt az állásom, mert a fiatalabb gyorsabban megcsinálja”, akkor ez is generálhat egy feszültséget.

Lázár Kornél úgy gondolja, hogy egy nagyvállalatban, ahol akár több százan is dolgoznak, ott generációk biztosan találkoznak, és szinte elkerülhetetlen, hogy valamilyen probléma merüljön fel.

„…nem fogunk tudni együttműködni, ha nem fogadjuk el egyrészt azt, hogy lehet valakinek más véleménye, és el is mondhatja a más véleményét.”

Illetve Kornél még egy fontos dologra világított rá, miszerint: „…a magyar oktatás ma nem nagyon támogatja ezt a típusú együttműködő projektalapú munkavégzést…és ezért hoztam be az oktatást, mert azt gondolom, hogy ennek óriási felelőssége van abban, hogy miért beszélünk most erről.”

Kornéltól ezzel kapcsolatban bővebben az adásban hallhatsz, de addig is nézzük, hogy…

…milyen megoldások vannak a generációk együttműködésére?

Erre a kérdésre Lázár Kornél úgy válaszolt, hogy: „…tanítsuk meg magunkat együtt dolgozni a másikkal…”. Azaz legyünk toleránsak, befogadóak mindenki felé. Fogadjuk el, hogy a másik teljesen mást gondolhat, más megoldási javaslatai lehetnek, és ami még fontos, hogy tudjunk visszajelzést adni és fogadni is.

Kornél szerint a generációk együttműködésében a vezetőknek nagy felelőssége van. Tudniuk kell képviselni ennek szükségességét, hogy le tudják vinni ezt a csapatuk szintjére, és megértessék velük, hogy azért dolgozunk együtt másokkal, mert ez támogatja leginkább a közös célt.

Ahogy korábban már volt róla szó a generációk közötti együttműködés sikerének kulcsa a kölcsönös megértés és a nyitottság. Például az intergenerációs tréningek és workshopok segíthetnek a sztereotípiák lebontásában, és teret adhatnak az egymás iránti empátia kialakítására.

Szabó Marianna azonban még egy fontos megoldásként az önreflexiót hozta be. Szerinte fontos, hogy vezetőként, HR vezetőként legyünk őszinték magunkhoz, és ne vigyenek el „A bezzeg az én időmben” gondolatok, hiszen már más időket élünk, más generációval van dolgunk.

Éppen ezért, ahogy elmondta: „…nagyon sok múlik a vezetői kultúrán, és a vállalati kultúrán, a szemléleten és az attitűdön, tehát nagy fókusz van szerintem itt a vezetői felelősségvállaláson, hogy mi, mint vezetők, mit képviselünk. Mert az ki fog hatni a csapatunkra és a csapatok együttműködésére is és csapatokon belüli generációbeli különbségekre.”

És hogy mit mondott még ezzel kapcsolatban Marianna? Vagy hogy miért fontos a szervezetnek a több generáció együttműködése? Kinek vagy kiknek is valójában a felelőssége, hogy egy diverz csapat jól tudjon együtt dolgozni?

Ezekre a kérdésekre választ és további hasznos gondolatokat kaphatsz, ha visszanézed a HR Terasz adását.