Együttérzés nélkül nincs professzionális leépítés
Egy leépítés rendkívül érzékeny és kihívást jelentő folyamat, amely mind az érintett munkavállalóknak, mind a maradó emberek számára komoly érzelmi megpróbáltatásokat jelent. Ezért a vezetők és a HR-szakemberek részéről is az együttérzés és az empátia elengedhetetlen ebben az esetben.
Ezen kívül mit kell még szem előtt tartaniuk? Hogyan kezelhetnek megfelelően egy leépítést? Ebben a cikkben egy rövid betekintést nyújtunk mindabba, ami ezekkel kapcsolatban elhangzott a HR Terasz 16. adásában. Amikről Fata László (moderátor) vendégei:
- Csikós-Nagy Katalin (Fluktuáció kezelő és outplacement szakértő, ügyvezető tulajdonos – HR-Evolution Kft.)
- Könczöl Zoltán (Country HR manager, Electrolux Lehel Kft. )
- Erzse Tibor (CEO, OLM Rendszer)
hasznos gondolatokat osztottak meg velünk, sőt ezeken túlmenően is fontos információkról esett szó.
Mire kell odafigyelni egy leépítés során?
A leépítés során elsősorban kiemelten fontos a világos és őszinte kommunikáció, amely segít elkerülni a bizonytalanságot és a pletykákat a szervezeten belül. A vezetőknek és a HR-szakembereknek egyaránt fel kell készülniük, hogy empátiával és tisztelettel kezeljék az érintetteket, biztosítva a megfelelő támogatást.
Csikós-Nagy Katalin szerint az együttérzésre mindenképpen szükség van, akár egy főről van szó, akár csoportos leépítésről, hiszen szélsőséges érzelmi kitörések is lehetnek a munkavállalók részéről. Ezekre pedig megfelelően kell tudni reagálni. Ahogy mondta:
„…egy munkahely elveszítése az ugyanolyan gyász folyamat, mint egy családtag elveszítése. És ezt vegyük komolyan!”
Fontos továbbá a jogi és etikai szempontok betartása, hogy a leépítés megfeleljen minden vonatkozó törvényi előírásnak és belső szabályzatnak. Erzse Tibor pedig ezt meg is erősítette, hogy a leépítés jogilag is rendben legyen, az iszonyatos mennyiségű előkészítő munkát igényel. Hogy a szükséges papírok tartalmazzák a megfelelő elemeket, aminek mindkét fél számára kedvezőnek kell lennie.
Könczöl Zoltán is úgy gondolja, hogy természetesen jogilag nagyon rendben kell lennie a dolgoknak, viszont az etikai rész az, ami nem feltétlenül található meg feketén-fehéren a paragrafusokban. Tehát az olyan dolgok, mint az alkalmazottak számára nyújtott átmeneti támogatások, például a karrier-tanácsadás vagy a képzési lehetőségek.
A figyelmes és átgondolt megközelítés nemcsak humáncentrikus, és a leépítés zökkenőmentes lebonyolítását biztosítja, de hosszú távon a vállalat hírnevére is hatással van, hiszen ahogy Csikós-Nagy Katalin is mondta:
„…ma egyetlen egy munkáltató sem engedheti meg magának azt, hogy az imidzse csorbuljon.”
Mert ha békében tud elvállni egy munkáltató a munkavállalójától, mert gazdaságilag erre volt kényszerülve, akkor a későbbiekben vissza tudja venni, ha ez korrekt, humánus leépítés volt.
Erről Könczöl Zoltán is azt gondolja, hogy:
„Óriási pénzeket fektetnek manapság a cégek abba, hogy építsék a márkáikat, és sok esetben átmeneti zavar oltárán föláldozni azt a rengeteg befektetést, az egy gazdaságilag nem irracionális döntés.”
Hogyan lehet profin kezelni egy leépítést?
Ahogy már említettük, és hogy Csikós-Nagy Katalint idézzük: „…a professzionalitásban benne kell lennie az együttérzésnek…”
Könczöl Tamás is úgy vélekedik, hogy empátiára és megértésre abszolút szükség van, de fontos, hogy ne vigyük félre a dolgot. Nem szabad túlígérni vagy olyan dolgokat mondani, amit nem tudunk betartani. A munkavállalónak végig éreznie kell, hogy a felmondás tényleg csak egy üzleti döntés, és nincs személyes vonatkozása, emellé pedig minden olyan támogatást megadunk neki, amit normális keretek között tudunk biztosítani.
Természetesen az empatikus végrehajtás mellett a profi leépítés megköveteli a stratégiai tervezést is. Egy átfogó terv kidolgozását, amely részletesen lefedi a leépítés minden szempontját, amely tartalmazza a jogi követelményeket és a kommunikációs stratégiát. A vezetőknek és a HR szakembereknek átlátható és következetes üzeneteket kell közvetíteniük, hogy minimalizálják a bizonytalanságot és a feszültséget.
Könczöl Zoltán szerint nagyon fontos, hogy egy csoportos leépítés esetén egy projektvezetési tapasztalat, projektvezetési csapat legyen a háttérben, mert ilyenkor rengeteg olyan dolog változik, amire egy standard működésben nincs példa. Valamint szükséges az előkészítés, az események folyamatos monitorozása, a külső-belső kommunikáció, illetve, hogy minden érzésre azonnal, megfelelően és következetesen reagáljunk, mert nagyon könnyen elcsúszhatunk egy banánhéjon.
Ezért egy nagyobb volumenű leépítéshez szükség lehet külső tanácsadó cégre is. Amit Csikós-Nagy Katalin az adásban ki is fejt, hogy egy tanácsadó cég hogyan tudja segíteni ezt a folyamatot.
Mit tehetünk a dolgozók bizalmának megtartásáért?
A távozó munkavállalók számára szükséges egy méltóságteljes és támogató elbocsátás, amely magában foglalja a végkielégítést, karrier tanácsadást és referencia leveleket, hogy ezzel is segítsük az új munkahelyek keresését.
Azonban az elbocsátott dolgozók támogatásán túl a maradó csapattagokkal is foglalkozni kell, hiszen az ő moráljuk és elkötelezettségük kulcsfontosságú a vállalat jövőbeli sikeréhez. Ezért kell, hogy őszintén és átláthatóan kommunikáljunk velük a történésekről, döntésekről és a jövőbeli tervekről, hogy csökkentsük a bizonytalanságot és megerősítsük a bizalmat.
Csikós-Nagy Katalin úgy gondolja, hogy a maradó kollégák ugyanúgy gyász folyamatot élnek át leépítéskor, ezért nekik is lehet különböző programokat tartani, ami az érzésekről, megélésről szól. Továbbá, szerinte nagyon fontos egy ilyen folyamatban az őszinte, korrekt, transzparens kommunikáció rendszeresen. Nem csak egyszer, hanem folyamatosan.
Mit kell még tudnunk a leépítés hatékony és megfelelő kezeléséről? Milyen saját tapasztalatokkal segítenek ebben a HR Terasz adásának vendégei? Nézd meg a videót itt és merülj el az online tapasztalatcserében.