Home office, hibrid munka vagy irodai munkavégzés? Hogyan tovább a jövőben?

jan 2, 2024 | Fókuszban

Fejlődik a technológia, változnak a munkavállalói elvárások, változik a munkahelyi dinamika, de fontos a személyes jelenlét is. Mi az ideális megoldás? Marad a home office vagy 2024-ben mindenki visszatér az irodába?

Annak ellenére, hogy a home office a Covid-19 járvány hatására nagy sebességgel robbant be a vállalatok életébe – és azóta is nagy népszerűségnek örvend – mégis ma egyre több cég dönt a hagyományos irodai vagy hibrid munkavégzés mellett.

A Világgazdaság oldalán olvashatunk arról, hogy több neves amerikai cég is szigorúbb szabályozást vezet be annak érdekében, hogy munkavállalóik részben vagy teljes egészében a munkahelyükön dolgozzanak. Azaz, amennyire csak lehet minimalizálják a távmunkát. Ugyanis minél nagyobb egy cég, annál nehezebb motiválni a dolgozókat és a vezetők szerint az innovációhoz szükség van a személyes kapcsolódásra és munkavégzésre.

De nem kell egész Amerikába mennünk ehhez, mert a járvány megszűnése óta hazai berkekben is több vállalat állt vissza home office-ról az irodai, de legalábbis a hibrid munkavégzésre. 

A home office a munkavállalók elvárásaivá vált

A távmunka lehetősége sokak számára kiemelt vonzerővel bír az álláskeresés során, sőt, megkockáztatható, hogy még a magas fizetésnél is nagyobb motivációs tényezőt jelent. Azonban vannak, akiknek ez nemcsak egy plusz inspiráló lehetőség, hanem a távmunka már sok irodai dolgozó alapvető elvárásainak részévé vált.

Ami nem meglepő, hiszen a home office kínálta munkakörnyezet rugalmasság egy olyan érték a munkavállalók számára, amely segít megtalálni és fenntartani az egyéni helyzetükhöz ideális munka-magánélet egyensúlyt. Mindez különösen fontos kisgyermekes szülők, idős/beteg családtagot ápoló vagy tanulmányaikat folytató dolgozók számára.

Jelentős, utazással járó költséget és időt takaríthatnak meg, amit több pihenésre vagy produktív munkavégzésre fordíthatnak. Ettől kiegyensúlyozottabbak lesznek, javul a teljesítményük és a kreativitásuk is.

Nagyon fontos azt is megemlíteni, hogy sokkal fókuszáltabban tudnak dolgozni olyan tekintetben, hogy nem szakítják félbe a dolgozókat a kollégák ilyen-olyan kérdésekkel, nincs állandó háttérzaj, jövés-menés körülöttük, ami bizonyos munkaköröknél kifejezetten zavaró lehet.

De a távmunka egy cég számára is előnyös. Amellett, hogy az alkalmazottak hatékonyabban tudnak dolgozni, nem esnek ki a munkából pl. egy családi ügy vagy egy enyhe egészségügyi kihívás miatt. Ezenkívül csökkennek a költségek (pl. rezsi, bérleti díjak) és nem utolsó sorban a munkavállalókban nő az elkötelezettség a munkahely iránt.

Természetesen, a home office bizonyos hátrányokkal is jár:

– a személyes kontaktus hiánya miatt a munkatársak nem tudnak olyan szoros kapcsolatot kialakítani egymással és a vezetőkkel
– egy online lefolytatott megbeszélésnek és/vagy brainstormingnak nincs akkora ereje, mintha személyesen történne
– távmunkában nehezebb fenntartani a motivációt
– kevésbé lehet a dolgozókat felügyelni és ellenőrizni
– kommunikációs, technikai és logisztikai kihívások merülhetnek fel.

Távmunka bevezetése esetén ezeket az előnyöket és hátrányokat mérlegelni kell, hogy megfelelő döntést hozhassunk.

A kulcs: a rugalmasság és a munkavállalói igények figyelembe vétele

Annak ellenére, hogy sok cég újra szorgalmazza az irodai munkavégzést, valószínűleg a home office-t nem törölhetjük ki teljesen az életünkből. 2024-ben is ugyanolyan szüksége van rá a munkavállalóknak, mint az elmúlt években, ezért a vállalatoknak is egyfajta rugalmasággal kell ezt kezelnie.

Az ellenállás helyett a fókuszt a munkavállalók igényeinek kielégítésére és a távmunka irányelveinek meghatározására érdemes helyezni.

Amennyiben a vállalatok mégis ragaszkodnak az irodai munkavégzéshez, szükségük lesz arra, hogy megtalálják azt, ami kiemeli, megkülönbözteti őket a többi cégtől, mint értékes és vonzó munkahely. Hiszen sok potenciális tehetségtől eshetnek így el.

A dolgozók a jövőben is értékelni fogják a home office által biztosított szabadságot és a munka-magánélet közti egyensúlyt. Hiszen a modern munkavállaló olyan munkahelyet keres, amelyben a rugalmasság, fenntarthatóság és a jólét áll a középpontban.

Ezért is az otthoni munka jövője elképzelhetően a hibrid modellben fog kiteljesedni, amely megfelel a munkáltató és az alkalmazott igényeinek, valamint egyesíti a távmunka és irodai munka előnyeit, hogy olyan kihívásokat oldjon meg, mint az dolgozói jólét és a szervezeti kohézió.

Az aktuális adás témája:

Következő esemény:

Home office vagy iroda

– HR szempontok 2024-ben

2024.01.10., 15:00-16:00
Online közvetítés (zárt felületen)

Vendégek:

dr. Békés-Navratil Zsuzsa, HR Vezető – JCDecaux Hungary

dr. Blaski Judit, EMEA HR Director – Support Services Group Europe Zrt.

 Moderátor: Fata László – Cafeteria TREND

A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

 

A témáról:

 

Az elmúlt évek külső hatásaira, illetve üzleti kihívásaira válaszul, alapjaiban alakult át a munkavégzés, a munkavégzés helyszíne.

  • Mikor lehet előnyős a távmunka, és milyen nehézségeket okozhat a munkáltatónak?
  • Milyen egy megfelelően kialakított távmunkahely?
  • Milyen érvek szólnak az irodai munkavégzés mellett?
  • Van-e jó hibrid arány?
  • Mikor jelenthet versenyhátrányt a munkahelyen töltött heti 2-3 nap?
  • …és hogyan alakul át az iroda szerepe egy távmunkás világban?

Ezekre a kérdésekre és az Ön által hozott felvetéseket keresünk gyakorlatias válaszokat a HR Terasz online, élő tapasztalatcseréjében.