Az e-learning képzés a vállalati tudásmegosztásban
Az e-learning a vállalati környezetben is egy hatékony és rugalmas képzési módszer a tudásmegosztáshoz. Azonban felmerül a kérdés, hogy csupán elméleti tudás átadására szolgál-e vagy lehetőséget nyújt a gyakorlati készségek fejlesztésére is?
Mindazonáltal akár gyakorlati, akár elméleti e-learningről, vagy a hagyományos vagy kevert képzésekről is van szó, akkor lesz eredményes a tudásmegosztás, ha biztosítjuk hozzá a szükséges alapelveket és meg tudjuk mérni a hatékonyságát.
Fata László moderátor a HR Terasz adásában ezeket a kérdéseket is érintette beszélgetőpartnereivel:
- Vitéz Gyöngyvérrel, Szakmai vezető, vezérigazgató, SkillDict Zrt.
- Kun Katával, Akkreditált felnőttképzési szakértő, ügyvezető, uKnow kft.
- Szentesi Péterrel, Vezérigazgató, Perfekt Zrt.
- Könczöl Tamás Balázzsal, Innovációs igazgató, SkillDict Zrt.,
akik hasznos eszmecserét folytattak a témáról, sőt ezeken túlmenően is hallhattunk értékes információkat a tudásmegosztásról.
Mire van szükség a hatékony tudásmegosztáshoz?
A vállalati e-learning képzések hozzájárulnak a hatékony tudásmegosztáshoz. Ehhez szükség van olyan platformokra és eszközökre, amelyek lehetővé teszik a tudás könnyű hozzáférhetőségét és megosztását a dolgozók között. Szentesi Péter szerint is ki kell alakítani valami olyan rendszert, amibe az információk bekerülhetnek, aminek valamilyen struktúrát kell követnie.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy ezek a megoldások cégspecifikusak, hiszen más igények vannak egy 30 fős KKV-nál és más egy 3000 fős multinál.
Fontos, hogy a képzési tartalom kielégítse a tanulási igényeket. Hiszen, ahogy Vitéz Gyöngyvér is fogalmazott:
„…akkor van értelme képezni, hogyha a bemenet és a kimenet között van egy szignifikáns különbség a képzésben, különben csak egy elfecsérelt idő… olyan azonnal választ adó képzési tartalmakat kapjon a felnőtt munkavállaló, aki a képzésen részt vesz, amit már a következő naptól tud használni a munkában, ez őt is motiválja…”
Emellett elengedhetetlen, hogy a vállalat ösztönző környezetet teremtsen a tudás megosztására és a folyamatos tanulásra, valamint lényeges a vezetők és a menedzserek támogatása és részvétele is, akik elősegíthetik a tudás áramlását és a kollaborációt a vállalati kultúrában.
Nem utolsó sorban pedig a hatékony tudásmegosztáshoz Könczöl Tamás Balázs a tudásmenedzsmentet tartja egy szükséges alapelvnek, amit az adásban bővebben is kifejtett.
Az e-learninget gyakorlati tudásmegosztásra is használhatjuk?
Könczöl Tamás Balázs erre egyértelmű választ adott:
„Bizony, az e-learningnek is van gyakorlat centrikus megoldása.”
Azt viszont elmondta ezzel kapcsolatban, hogy ez nem azért van, hogy a munkavállaló ne menjen ki például a műhelybe és ne kapcsolja be a gépet. Az e-learninggel el tudja sajátítani a munkafolyamat lépéseit, és amikor már a géphez kerül, akkor már nem kell gondolkodnia, mit hogyan kell csinálni. Hiszen ezeket már tudja, most már csak élesben is meg kell tapasztalnia, hogy milyen érzés, milyen erővel kell a kart meghúznia, milyen hangot kell hallania és hasonlók.
Továbbá azt is hozzáfűzte, hogy csak akkor tudjuk meg, hogy az e-learningre alapozva megfelelő gyakorlati tudást lehet átadni és elsajátítani, és csak akkor tudunk rajta bármit is javítani, ha mérni tudjuk a hatékonyságát.
Hogyan mérjük a képzések hatékonyságát?
A mérésre több módszert is alkalmazhatunk. Kun Kata szerint az egyik ilyen az utánkövetés. Amikor is az oktató egy fél év múlva visszaellenőrzi, hogy a képzésben résztvevő dolgozó végre tudja-e hajtani azokat a feladatokat, amiket megtanult.
Ezen kívül megemlíthetjük még a résztvevők elégedettségének és visszajelzéseinek a felmérését, az adatok elemzését és összehasonlítását, valamint a képzés költségeit és azok megtérülését.
Azonban Szentesi Péter felhívta a figyelmünket arra, hogy bár a mérés nagyon fontos, a humán percepciót a kontextus iszonyatos módon befolyásolja. Ami azt jelenti, hogyha a résztvevőt valamilyen kontextusban megmérjük valakik által (és lehetőleg később is ugyanazon személyek végezzék a mérést), ehhez először értsük meg a kontextust, mert különben értelmetlenné válhat a mérés.
Mi is egyetértünk azzal, hogy a mérés nagyon fontos, hiszen a rendszeres értékelések és visszajelzések segítségével a vállalatok jobban alkalmazkodhatnak a változó igényekhez és javíthatják gyakorlati e-learning-es tudásmegosztásuk hatékonyságát.
De milyen kihívások merülhetnek fel szervezeti tudásmegosztás építésénél? És hogy mi segíthet a belső tudásból képzési tartalmat csinálni? Az adásból ezekre a kérdésekre is választ kapunk, ezért érdemes mindenképpen visszanézni.
Tekints meg az élő adást vagy olvasd el a teljes szöveges kivonatot a tudásátárban! Ha még nem regisztráltál akkor kattints a gombra.