Az MI és a ChatGPT, a modern HR fegyvere a toborzási és onboarding folyamatokban

jan 31, 2024 | Adásban

Az MI és a ChatGPT lehetővé teszik a HR-nek, hogy hatékonyabban és pontosabban válasszák ki a legmegfelelőbb munkavállalókat, valamint gördülékenyen vezessék be őket a vállalati környezetbe. A HR folyamatok új éráját hozzák el, amelyben az emberi kapcsolatokra épülő menedzsment és a modern technológia egyesül.

De hogyan látják ezt, miket tapasztaltak ezzel kapcsolatban HR-es szakemberek és egy üzletfejlesztési szakértő? Miben segít ez a technológia és hogyan használjuk észszerűen?

A HR Terasz legutóbbi adásában Fata László (moderátor) vendégeivel Csuti Blankával (Customer Success Manager – CHEQ), Ködmön Petrával (HR Customer Services Stream lead – Magyar Telekom Nyrt.) és Veress Sándorral (üzletfejlesztési szakértő – Magyar Telekom Nyrt.) többek között ezekről is beszélgetett.

Jön a Z generáció és változnak a fogyasztói igények

Erre Csuti Blanka tökéletesen rávilágított. Azaz már nem csak azért kell használni az MI-t, mert hatékonyabbá és gyorsabbá teszi a munkánkat, hanem mert az új generáció munkavállalóinak már más igényeik vannak. Amit, ha cégként nem tudunk megugrani, akkor a jelöltjeink más vállalat felé fognak orientálódni.

Gondolva itt olyanokra, – amit Csuti Blanka említett – hogy például egy saját, céges chatbot megkönnyíti a keresést a munkavállalóknak vagy ha az aktuális jelölt valamilyen kérdést szeretne feltenni a HR-es kollégának, akkor ez a chatbot automatikusan választ ad neki.

Egy azonnali válaszreakció támogatja az onboarding folyamatokat, aminek következtében a jelölt úgy érzi, hogy valóban jó helyen van.

Ezt Veress Sándor is megerősítette, aki azt mondta, hogy sok helyen még a kultúra sincs meg, hogy egy állásinterjú után visszacsatolást kapjanak a munkavállalók a hogyan továbbról, de az AI-val ezt szépen lehet automatizálni és a hatékonyságot növelni.

Csuti Blankától még azt is megtudhattuk, hogy az onboarding során a tréningeket és bevezető képzéseket például a mesterséges intelligencia által generált képekkel és videókkal sokkal izgalmasabbá lehet tenni, mintha csupán csak száraz szöveges anyag formájában tálalnánk.

Mire használhatjuk a ChatGPT-t a HR folyamatokban?

Mivel rendkívül sokoldalú, ezért több kulcsfontosságú feladatban is segíthet. Például a kiválasztási folyamatban interjúk során, képes emberi választ adni a kérdésekre vagy segíthet az álláshirdetések szövegezésében is.

Kiválóan alkalmazható az onboarding folyamatok során is, akárcsak mint a feljebb említett saját vállalati chatbot.

Csuti Blanka szerint specifikus interjú kérdések generálásában, kapcsolattartó e-mailek megírásában, álláshirdetések megírásában vagy olyan kulcsszavak alkotásában is tud segíteni, hogy mi alapján keressük meg a megfelelő jelöltet. Azt erősen kiemelte, ahhoz, hogy mindez megfelelően működjön, nagyon jó alapgondolat kell hozzá és szükség van az emberi erőforrásra is, aki mindezt megtámogatja.

De azt is említette, hogy: „a toborzási folyamatnak nagyon sok aspektusát nem is az, hogy le tudja fedni, de támogatni szerintem biztosan tudja.”

Veress Sándor szerint a tartalom generálásra a legjobb a ChatGPT, mert nagyon jó check list-et ad, ami sok mindent segít átgondolni egy adott témával kapcsolatban.

Illetve Sándor azt is elmondta, hogy ők egy ChatGPT szerű digitális asszisztenst fejlesztenek, ami: „a saját munkatársainknak fog segítséget nyújtani a HR-rel kapcsolatos kérdések tisztázásában, mint akár az onboarding, amikor egy új személyt fölveszünk akkor rengeteg tennivaló van és fogja a kezét, lépésről lépésre, akár kérdésről, kérdésre válaszolva, milyen feladatai vannak.”

Hogyan használjuk helyesen az ChatGPT-t?

Ahogy az adás vendégei elmondták, nagyon fontos, hogy ne vegyük készpénznek azokat az információkat, amit a ChatGPT közöl velünk. Mindenképpen kritikus szemmel nézzük, és jó, ha olyan témában kérdezzük, amit mi magunk is le tudunk ellenőrizni. Hiszen gyakran előfordul, hogy akár hamis válaszokat is adhat a program, ezért egy emberi döntésre mindig szükség van.

Arra is oda kell figyelni, hogy ha a cég munkatársai is használják a ChatGPT-t, akkor fontos azt tudatosítani bennük, hogy nem adhatnak ki a programnak belső, céges privát adatokat. Vagyis a bizalmas információkkal ugyanúgy kell bánni, mintha vadidegenekkel beszélgetnénk. – emlékeztetett erre Veress Sándor, akitől megtudtuk, hogy ők cégen belül nem az OpenAI publikus ChatGPT motorját használják, hanem egy számukra privát, nem publikus programmal dolgoznak.

Ködmön Petra szerint az észszerű használathoz:

„Mindenképp validálnunk és ellenőriznünk kell a választ, mert nem dönthet helyettünk egy gépi válasz, az csak segít nekünk és nagyon fontos az adatvédelem. Illetve a policy a vállalatban, hogy ki mit hogyan használhat.”

Illetve: ”Meg egy belső rendszernél, a jogosultság megadása és a program elérése is tudja ezt segíteni.”

Miért kell ennyire óvatosan kezelnünk a ChatGPT-t? Milyen veszélyei lehetnek? Az adásban mindenre választ kaphatsz, sőt a cikkben említett területekről, és még azon túl is bővebb információt és érdekességeket is hallhatsz, amiért tényleg érdemes az adást visszanézni.

Tekints meg az élő adást vagy olvasd el a teljes szöveges kivonatot a tudásátárban! Ha még nem regisztráltál akkor kattints a gombra.